پدر و مادر بودن در واقع یک موهبت است، و این درک کاملاً مشهود خواهد بود که کودک شما وارد چهارمین ماه پر حادثه خود می شود. لبخند خلع سلاح و زمزمه های نامنسجم مطمئنا دنیای شما را زیباتر می کند! این راهنمای جامع برای رشد نوزاد در 4 ماهگی را بررسی کنید که تمام جنبه های مهم آن را برای شما شرح می دهد.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم.

رشد کودک

هر ماه از سال اول کودک شما زمانی برای رشد سریع است، زمانی که مغز و بدن او در حال رشد است. اگر نمیدانید وزن یک نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد، به سادگی وزن نوزاد خود را در هنگام تولد دو برابر کنید تا تصور مناسبی از وزن ایدهآل داشته باشید. با این حال، افزایش وزن کودک شما تنها یکی از پارامترهای رشد است. اگر احساس می کنید صورت، ران ها، بازوها یا پایین بدن کودک شما گوشت یا چربی زیادی ندارد، با پزشک خود صحبت کنید.

رشد کودک

وقتی کودک شما برای اولین بار به این دنیا می آید، بینایی او ضعیف است و چندان تیز نیست. در ماه چهارم، وضوح بینایی به خصوص در مورد رنگ ها بهبود می یابد. شما می توانید لباس ها و اسباب بازی های روشن را برای کودک معرفی کنید تا از آن قدردانی کند.

وقتی صحبت از واژگان کودک شما می شود، ممکن است به نظر برسد که چیز زیادی وجود ندارد. با این حال، اگر دقت کنید، ممکن است متوجه شوید که او تلاش می کند کلماتی را که می گویید تقلید کند.

رشد کودک 16 هفته ای

کودک شما اکنون قادر است برخی از صداهای صوتی را به تنهایی ایجاد کند و آنها را نیز درک می کند. کوچولوی شما ممکن است کلماتی مانند مامان یا بابا را به زبان بیاورد، اگرچه ممکن است معنی آن را درک نکند. به یاد داشته باشید که قدرت تقلید کودک شما در حال رشد است و او گفتار و اعمال شما را منعکس می کند و باعث خوشحالی شما می شود.

رشد کودک 17 هفته ای

وزن کودک شما تا هفته هفدهم دو برابر خواهد شد و شکم او نیز بزرگتر است. اگر به او شیر می دهید، 6 تا 8 شیر در روز کافی است. با این حال، در حال حاضر حواس پرتی زیادی وجود خواهد داشت، زیرا او نسبت به صداهای خارجی و سایر محرک ها هوشیار است. او با دستها و پاهایش بازی میکند، از آنها برای گرفتن چیزها استفاده میکند و میتواند برای مدت طولانیتری نسبت به قبل به تنهایی بازی کند.

رشد کودک 18 هفته ای

کودک شما شروع به خندیدن و قهقهه زدن میکند، اگرچه گریه کردن همچنان روش اصلی او برای برقراری ارتباط با نیازهایش خواهد بود. چهرههای خندهدار، صداها و بازیهای بامزه باعث هیجان و ایجاد لبخند در اطراف میشوند. او عاشق کاوش و بازی با اشیاء ساده مانند یک تکه پارچه یا جغجغه یا زنگی است که روی تخت نوزادش آویزان است. او همچنین می تواند بین رنگ ها و سایه ها تمایز قائل شود و به لباس های رنگی، اسباب بازی ها و کتاب ها علاقه نشان می دهد.

رشد نوزاد 19 هفته ای

ستون فقرات نوزاد کوچک شما صاف می شود و از عضلات اطراف حمایت می شود. این به او کمک می کند تا وقتی او را بلند می کنید سرش را نگه دارد و شانه هایش را بلند کند. دایره لغات او نیز در حال رشد است، بنابراین می توانید خود را برای بسیاری از جلسات غرغر کردن نامنسجم که برای مدتی ادامه خواهند داشت، آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک روال پیروی می کنید که منجر به خواب رفتن می شود. غذا دادن به او، حمام کردن، خواندن داستان برای او یا خواندن یک لالایی می تواند منجر به خواب راحت او و شما شود.

سلامت نوزاد

اکنون کودک شما برای واکسیناسیون های اجباری که یک نوزاد 4 ماهه نیاز دارد آماده است. همچنین زمان آن فرا رسیده است که پزشک را در مورد هر گونه واکنش نامطلوبی که نوزادتان از واکسیناسیون اولیه داشته است مطلع کنید. نوزاد هنوز مستعد ابتلا به آلرژی است، بنابراین اگر قصد دارید در این مرحله غذای جامد را معرفی کنید، مراقب باشید. مطمئن شوید که شیر مادر یا شیر خشک منبع اصلی غذای اوست تا به آرامی به غذای جامد عادت کند. با خشک نگه داشتن پوست تا حد امکان از بثورات پوشک مراقبت کنید. هنگام تعویض پوشک، از آب گرم برای تمیز کردن کف بدن کودک استفاده کنید.

نقاط عطف کودک - 4 ماهگی

موارد زیر نقاط عطف مهمی هستند که کودک شما در ماه چهارم به آن دست خواهد یافت:

پاسخ به مراقبت و محبت: وقتی به کودک خود عشق و محبت نشان می دهید، کودک شما با لبخند یا حرکتی شاد به آن پاسخ می دهد. بچه کوچک شما اکنون میداند که بوسهها و نوازشها معادل عشق است و وقتی او را با عشق غرق کنید، عکسالعمل نشان میدهد. کودک چهار ماهه شما اکنون می تواند عشق را درک کند، به خصوص وقتی عشق از طرف والدین و خواهر و برادر باشد.

بهبود حافظه را نشان می دهد: شناخت کودک شما در ماه چهارم بهتر است و نسبت به اسباب بازی ها و افراد خاص نیز واکنش نشان می دهد. او ممکن است علایق و ناخوشایندهای خود را به شیوه ای مشخص نشان دهد، جایی که ممکن است عاشق همراهی پدربزرگش باشد یا در برابر نگه داشتن عمه مقاومت کند. او می تواند یک اسباب بازی مورد علاقه یا یک توپ با رنگ روشن را از یک مجموعه بزرگ و در حال رشد انتخاب کند.

احساسات را نشان می دهد: همانطور که کوچولوی شما عشق را درک می کند، وقتی وارد ماه چهارم می شود نیز می تواند ابراز ناراحتی کند. وقتی شما را در اطراف نبیند یا وقتی ببیند شما از اتاق بیرون می روید گریه می کند. وقتی نزدیک شدن شما را ببیند گریه اش را متوقف می کند. ناله غم با فریاد گرسنگی متفاوت خواهد بود و شما قادر خواهید بود بین آنها تمایز قائل شوید.

سر ثابت نگه می دارد: هنگامی که کودک خود را در آغوش می گیرید، او می تواند سر خود را بدون هیچ گونه حمایتی نگه دارد. این به این دلیل اتفاق می افتد که عضلات گردن او بسیار قوی تر هستند و به همین دلیل او قادر به انجام حرکات طبیعی است. همچنین، هنگامی که او را از حالت افقی بلند می کنید، توجه کنید که چگونه سر خود را نگه می دارد.

ماهیچه های قوی تری ایجاد می کند: وقتی کودک خود را روی شکم می گذارید، او به دنبال فشار دادن آرنج های خود به سمت پایین است. بازوهای کودک شما در حال رشد ماهیچه های قوی تری هستند و عضلات پشت و شانه نیز به او کمک می کنند تا این کار را انجام دهد.

می تواند غلت بزند: کودک شما اکنون دامنه حرکات بیشتری در اختیار دارد که به او اجازه می دهد از شکم به پشت بچرخد. این یک گام بزرگ در رشد جسمانی اوست که بیشتر به دلیل افزایش قدرت در ناحیه شانه و پشت است.

می خندد و می خندد: ماه چهارم قهقهه ها و خنده های زیادی را به همراه دارد که با انبوهی از حرکات دست و پا همراه است. هر چیزی که کودک شما خنده دار و جالب باشد، مانند یک حرکت ناگهانی یا صدای سرگرم کننده، باعث خنده و غرغر می شود.

رفتار - اخلاق

تا ماه چهارم، کودک می تواند به شما و سایر اعضای خانواده نیز متصل شود. کودک شما به خواهر و برادرهای دیگر به همان روشی که به شما پاسخ می دهد پاسخ می دهد. او کم کم یاد می گیرد که به چه کسی اعتماد کند و زمانی که به چیزهای خاصی نیاز دارد به چه کسی مراجعه کند. بهتر است کودک خود را از تلویزیون و سایر محتوای دیجیتال دور نگه دارید زیرا او به این نوع تحریک نیاز ندارد. شما و بقیه اعضای خانواده تان برای تامین تحریک مغزی مورد نیاز او در چهار ماهگی کافی هستید.

فعالیت های کودک 4 ماهه

یکی از فعالیت های زیر را انتخاب کنید که به رشد و درگیر نگه داشتن کودک شما کمک می کند. این فعالیت های کودک چهار ماهه ایده آل است تا به کودک اجازه دهد مدتی را به تنهایی بگذراند و برای شما نیز استراحتی فراهم می کند.

یک اسباب بازی نرم کوچک روی سینه فرزندتان قرار دهید و به واکنش های او توجه کنید. اسباببازی برای مدت طولانی توجه او را به خود جلب میکند، اگرچه ممکن است گاهی بیفتد. نزدیک بمانید و اسباب بازی را در جای خود قرار دهید.

چند جوراب رنگارنگ روی پای کودکتان بگذارید یا در صورت تمایل از جغجغه پا استفاده کنید. یک حوله یا دستمال گرد شده کوچک زیر باسن او قرار دهید تا موقعیت او کمی بالاتر رود تا بتواند پاهایش را به راحتی ببیند.

خواندن برای کودک یک راه اثبات شده برای رشد مهارت های شناختی اوست. کتابهایی تهیه کنید که محکم و حاوی تصاویر و تصاویر زیادی باشند. کودک شما می خواهد کتاب ها را لمس کند، حس کند و حتی بچشد، بنابراین به او اجازه دهید صفحات و شخصیت ها را لمس کند.

وقتی کوچولوی شما بیدار است، دست ها و پاهای خود را به طور مداوم حرکت می دهد. با بلند کردن او در حالی که به پشت دراز کشیده اید، به او تمرین بیشتری بدهید. اسباب بازی هایی که او را احاطه کرده اند تهیه کنید تا بتواند خود را در جهات مختلف بچرخاند.

توپها برای اکثر نوزادان شیفتهای هستند که در اطراف خود میچرخند و تعجب میکنند که چگونه این اتفاق میافتد. توپ را پرتاب کنید، آن را به اطراف بچرخانید و به آرامی به دیوار بپرید تا به کودکتان کمک کنید تا بفهمد توپ چه کاری می تواند انجام دهد.

مراقبت از نوزاد 4 ماهه

کودک شما اکنون چهار ماهه است و شروع به لگد زدن خواهد کرد، بنابراین وقت آن است که به چند فاکتور ایمنی توجه کنید. با برداشتن هر گونه اجسامی که ممکن است سرنگون شوند، اطراف را کاملاً محافظت کنید و اطمینان حاصل کنید که محل نیز به خوبی ضد عفونی شده است. گرد و غبار و کثیفی همه جا را فرا گرفته است، بنابراین مطمئن شوید که به طور مرتب تخت و اسباب بازی های کودک خود را تمیز و پاک کنید. اگر الگوی خواب در حال ایجاد است، برای خواباندن کودک خود را تکان ندهید و به او غذا ندهید. به او اجازه دهید استراحت کند و خودش بخوابد.

تغذیه

تا زمانی که کودک شما چهار ماهه شود، روند تغذیه به یک روند کارآمد تبدیل خواهد شد. مهارت های تغذیه کودک شما بهبود یافته است زیرا مکیدن و چفت کردن او در حال حاضر مطمئن و عمدی است. هر گونه مشکل مربوط به تغذیه تا کنون حل و فصل خواهد شد. رشد و نیازهای تغذیه ای نوزاد شما از طریق شیر مادر یا شیر بطری شما در چهار ماهگی تامین می شود. شما می توانید مواد جامد را در حدود 6 ماهگی که روده او قوی تر است و خطر آلرژی نیز کمتر است، وارد کنید.

خوابیدن

الگوی خواب کودک شما مشخص تر خواهد بود زیرا او در طول روز برای دوره های کوتاه تری و در طول شب برای دوره های طولانی تر و مداوم می خوابد. ممکن است فکر کنید که اگر در طول روز کمتر بخوابد، خواب شبانه برای دوره های طولانی خواهد بود. با این حال، خواب روزانه بر خواب شبانه تأثیر می گذارد و به کودک شما کمک می کند تا روال خواب بهتری نیز ایجاد کند. در این مرحله، زمانی که کودک شما سعی می کنید او را برای خواب راحت کنید، ممکن است اعتراض کند و این برای شما چیز جدیدی خواهد بود. تسلیم آن نشوید و تمام کارهایی را که تا به حال انجام داده اید برای خواباندن آن انجام دهید. شریک زندگی خود را درگیر کنید و از او برای خواباندن کودک کمک بگیرید.

نکاتی برای والدین

در اینجا چند نکته برای والدین وجود دارد که به افزایش تجربه پرورش کودک چهار ماهه کمک می کند:

کودک خود را در آغوش خود قرار دهید و کتابی را که می خواهید از آن بخوانید جلوی خود قرار دهید. یک کتاب با رنگ روشن بهترین گزینه برای علاقه مند کردن بیش از حد مشتاق شماست، زیرا حس بینایی او را نیز جذب می کند و به پرورش آن کمک می کند.

هر اسباب بازی، شی و شخصی را که فرزندتان می بیند، نام یا هویت بدهید. وقتی پدرش آمد، بگویید «به بابا سلام کن» یا اسباببازی را به او معرفی کنید که «اینجا توپ است». این روش فوق العاده ای برای آموزش تداعی اسم-شیء و کلمات جدید است.

تا آنجا که ممکن است با دسته شادی خود صحبت کنید. به این ترتیب، او چند کلمه را انتخاب می کند، هرچند ممکن است آنها را نفهمد. کلمات ساده ای مانند بابا، مامان یا بابا اگر در مکالمه روزانه با کودک تکرار کنید، به راحتی برای کودک تکرار می شوند.

کوچولوی خود را تشویق کنید که روی شکم خود بماند و اجازه دهید در این مدت به اسباب بازی ها و سایر اشیاء مورد علاقه خود دست پیدا کند. این به او اجازه می دهد ورزش کند و عضلات اطراف گردن و پشت را توسعه دهد. اسباب بازی ها را در میدان دید او قرار دهید تا بتواند با حرکت دادن گردن و سر، آنها را ردیابی کند.

برای اینکه به کودکتان کمک کنید کنترل بهتری بر حرکاتش داشته باشد، فعالیت هایی را انجام دهید که اجازه حرکت آزادانه بازوها و مفاصل آرنج او را می دهد. هنگام خواندن شعر یا آواز خواندن دستان او را بگیرید و آنها را از یک سر به سر دیگر تاب دهید. همچنین می توانید این کار را با در دست گرفتن یک اسباب بازی انجام دهید و به او اجازه دهید سر دیگر را بگیرد.

هر نوزادی منحصر به فرد است و ساختار بدن و رشد متفاوتی دارد. اگر کودک شما در زمان مشخص به نقاط عطف خود نرسید نگران نباشید. به عنوان مثال، نوزادان نارس به زمان بیشتری برای نشان دادن رشد ایده آل نیاز دارند. با پزشک خود صحبت کنید و محدودیت هایی را که باید هنگام بررسی الگوی رشد نوزادان چهار ماهه خود در نظر بگیرید، درک کنید.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.